02 juni 2014

Hva er egentlig lean?

Først, jeg skal ikke prøve å gi et uttømmende svar. Enkelt sagt er lean en metode for å skape et system med kontinuerlig forbedringsarbeid i bedriften(e), slik at all innsats som gjøres skaper verdi for kunden(e). Tradisjonellt er det brukt i industrien. Wikipedia har en grei artikkel om emnet her: <http://en.wikipedia.org/wiki/Lean_manufacturing>

"A continuing agreement among all the firms sharing the value stream for a product family to correctly specify value from the standpoint of the end customer, remove wasteful actions from the value stream, and make those actions which do create value occur in a continuous flow as pulled by the customer"  fra Lean Thinking: Banish Waste and Create Wealth in Your Corporation av James P. Womack og Daniel T. Jones, Simon & Schuster, New York (1996).

Her ses hele verdistrømmen i sammenheng fra råvare til kunde, men i startfasen er det ofte mer relevant for den enkelte bedrift å se på interne verdistrømmer ut til kunde. Som man vil forstå, kan det lages flere mindre verdistrømmer, hvor "kunden" for eksempel er en kollega: Innkjøperen som leverer vare til en prosess eller lignende. I alle tilfeller handler det om å unngå unødvendige prosesser eller oppgaver (eliminate waste). Det snakkes ofte om syv "wastes":
1. Defects (sløsing ved å lage feilvarer, bestille feil o.l)
2. Overproduction (sløsing ved å lage for mye, eller 
3. Transportation (selvforklarende)
4. Waiting (basert på JIT, just-in-time inventory fra Toyota Production System, eller kaste bort tid på å vente på at en kollega skal bli ferdig med sin prosess før du kan fortsette)
5. Inventory (sløsing med for store lagre, men de må ikke være for små heller, da blir det venting..)
6. Motion (bortkastet bevegelse, typisk i produksjon hvor man må bevege seg mye, eller ved å måtte hente deler som kunne vært lagret nærmere)
7. Processing (eller overprosessering, høyere kvalitet enn nødvendig(e.g. enn etterspurt), dokumentasjon o.l.)

Mange snakker også om en åttende; waste of human potential, eller underforbruk eller feilbruk av ansattes spesielle resursser.

Jeg fant også denne TIM WOODS husketeknikken på isixsigma.com, hvor det er med åtte "wastes":
T – Transport – Moving people, products & information
I – Inventory – Storing parts, pieces, documentation ahead of requirements
M – Motion – Bending, turning, reaching, lifting
W – Waiting – For parts, information, instructions, equipment
O – Over production – Making more than is IMMEDIATELY required
O – Over processing – Tighter tolerances or higher grade materials than are necessary
D – Defects – Rework, scrap, incorrect documentation
S – Skills – Under utilizing capabilities, delegating tasks with inadequate training
<http://www.isixsigma.com/dictionary/8-wastes-of-lean/> (hentet juni 2014)

Å komme i gang med et opplegg for kontinuerlig forbedring i bedriften er etter min mening en nødvendighet; omgivelsene endres så raskt at "sånn har vi alltid gjordt det" simpelthen ikke er godt nok. 

Ingen kommentarer: