02 juni 2014

Fem Lean prinsipp, eller sekvens, om du vil

De fem hovedbitene i Lean er (a) Verdi, som definert av kunden, (b) Verdistrøm, alle verdiøkende eller ikke-verdiøkende tiltak/aktiviteter, (c) Flyt, kontinuerlig flyt som ikke skaper forsinkelse/hindring, (d) Trekk (engelsk Pull), produksjon eller prosess i henhold til etterspørsel, og (e) Perfeksjon, ikke å stoppe forbedringen, men fortsette med Lean.

Enkelt sagt betyr dette at dersom vi forstår hva som gir kunden verdi, og vi vet hvordan den verdien skapes så kan vi sørge for god flyt av alle underliggende prosesser/oppgaver, slik at vi kun produserer ved etterspørsel, og at vi fortsetter forbedringsarbeidet. I et laboratorium jeg jobbet med for en stund siden, definerte laboratorieteknikerne (kunden) verdien i å få riktig produkt i rett tid som det absolutt viktigste, og vi etablerte derfor et "kanban" system som satte innkjøperen i stand til å levere dette bedre enn tidligere; vi fikk redusert lagerbeholdning, rett vare i rett kvalitet, til rett tid. I denne interne verdistrømmen var pris ikke noe laboratorierteknikerne var interessert i, de måtte ha rett produkt til rett tid (det er imidlertid viktig for bedriften, men har ingen åpenbar plass i denne verdistrømmen). Råvare-/Produktpris håndteres i en annen verdistrøm i denne bio-tech bedriften.

Ingen kommentarer: